Fiat 1100 Sedan Originele Mille Miglia auto

– TEKST IN NEDERLANDS –

Talloze auto’s worden om verschillende redenen gekoesterd, elk met een uniek verhaal. De Fiat 1100 springt eruit als een vat vol Italiaanse verhalen, die zich uitstrekken van de late jaren 1930 tot de jaren 1960. De Nuova Balilla 1100 ontstond als een uitloper van de Fiat 508C en kreeg de bijnaam “musone” vanwege zijn imposante grille. De Fiat 508 C werd geïntroduceerd in 1937 en had een 1.089 cc 4-cilinder motor, een verschil met de vorige 1-liter Balilla, met een vermogenstoename van 32 pk bij 4.000 tpm. Hij stond bekend om zijn comfort, rijgedrag en prestaties en werd geprezen als “de auto voor het volk die ook de auto voor de bestuurder was”, met een ongewone onafhankelijke voorwielophanging voor een laaggeprijsde auto uit die tijd.

In 1939 transformeerde een cosmetische revisie hem in de Fiat 1100, soms met terugwerkende kracht aangeduid als de 1100 A. Het bijgewerkte ontwerp omvatte een hogere en meer gedefinieerde grille, liefkozend de 1100 “musone” genoemd. De auto bood zes carrosserietypen, allemaal afgeleid van de voorganger. Ondanks de onderbrekingen in de Tweede Wereldoorlog onderging de 1100 in 1948 mechanische en interieurupdates en werd het de 1100 B, die bleef bestaan tot 1949, toen hij weer opdook met een nieuwe kofferbak als de 1100 E.

De specifieke Fiat 1100 uit 1947 werd voltooid in december 1947 en kreeg na registratie in januari 1948 kentekenplaten uit Milaan voor de “Società di Fatto Luigi Zaini”. Dit familiebedrijf, opgericht in 1913, zag Olga Zaini de leiding overnemen na het vroegtijdige overlijden van haar man – een uitzonderlijke prestatie in een tijdperk gedomineerd door mannelijk leiderschap. Halverwege de jaren 50 gaf Olga het stokje door aan haar zoons Vittorio en Pietro.

Voordat hij zich aan het familiebedrijf wijdde, nam Pietro Zaini de vrijheid om zich te wijden aan zijn passie als gentleman driver. In 1949 nam hij deel aan de prestigieuze Mille Miglia-wegrace met de Fiat 1100 van de familie, bestuurd door zijn levenslange vriend Pietro Moscatelli. De zwarte sedan, getooid met het racenummer 203, legde het parcours op bewonderenswaardige wijze af en behaalde de 120e plaats algemeen en de 37e plaats in zijn klasse – een lovenswaardige prestatie voor een sedan van 1100 cc voor privétoerisme.

Na de zomer nam Zaini afscheid van de Fiat 1100 en ging hij door verschillende eigenaren. Vandaag de dag, na een nauwgezette restauratie, siert de auto de wegen weer en neemt hij deel aan Mille Miglia-impressies. Op 13 juni 2022 organiseerde Automotive Masterpieces een fotoshoot met de auto voor de oorspronkelijke banketbakkerij van de familie Zaini, waarbij een gedenkwaardige reünie met Luigi Zaini, de neef van de eerste eigenaar, werd vastgelegd.

– TEXT IN ENGLISH –

Numerous cars are cherished for various reasons, each carrying a unique narrative. Among them, the Fiat 1100 stands out as a vessel of Italian stories, spanning from the late 1930s to the 1960s. Originating as an offshoot of the Fiat 508C, the Nuova Balilla 1100 earned the moniker “musone” owing to its commanding grille. Introduced in 1937, the Fiat 508 C featured a 1,089cc 4-cylinder engine, a departure from the previous 1-liter Balilla, boasting a 32 hp power increase at 4,000 rpm. Renowned for its comfort, handling, and performance, it was hailed as “the car for the people that was also the car for a driver,” featuring an uncommon independent front suspension for a low-priced car of its era.

In 1939, a cosmetic overhaul transformed it into the Fiat 1100, sometimes retrospectively labeled as the 1100 A. The updated design included a taller and more defined grille, affectionately named 1100 “musone.” The car offered six body types, all derived from the predecessor. Despite World War II disruptions, in 1948, the 1100 underwent mechanical and interior updates, becoming the 1100 B, lasting until 1949 when it reemerged with a new trunk as the 1100 E.

The specific 1947 Fiat 1100 was finalized in December 1947, bearing Milan plates upon registration in January 1948 for the “Società di Fatto Luigi Zaini.” This family-run confectionery business, founded in 1913, saw Olga Zaini taking the reins after her husband’s premature demise—an exceptional feat in an era dominated by male leadership. By the mid-1950s, Olga passed the baton to her sons, Vittorio and Pietro.

Before committing to the family business, Pietro Zaini seized the freedom to indulge in his passion as a gentleman driver. In 1949, he entered the prestigious Mille Miglia road race with the family’s Fiat 1100, driven alongside his lifelong friend Pietro Moscatelli. The black sedan, adorned with the racing number 203, navigated the racecourse admirably, securing the 120th overall position and 37th in its class—a commendable feat for a 1100 cc private touring sedan.

Following the summer, Zaini parted ways with the Fiat 1100, passing it through several owners. Today, after meticulous restoration, the car graces the roads once more, participating in Mille Miglia re-enactments. On June 13, 2022, Automotive Masterpieces orchestrated a photoshoot featuring the car in front of the Zaini family’s original confectionery, capturing a momentous reunion with Luigi Zaini, the nephew of the first owner.